۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۱۷۵۶۹

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳۱ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳۱ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در معاملات امروز بازار تهران قیمت دلار و یورو کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 31 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

ثبات نسبی قیمت سکه و ارز

در معاملات امروز بازار تهران قیمت دلار و یورو کاهش یافت.

طلا و ارز قیمت میزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید 4،156،000 تومان 1000+ تومان
سکه طرح قدیم 4،080،000 تومان 0
نیم سکه 2،164،000 تومان 8،000- تومان
ربع سکه 1،367،000 تومان 5،000- تومان
سکه گرمی 962،000 تومان 1000+ تومان
هر گرم طلای 18 عیار 416،300 تومان 1900+ تومان
اونس طلا 1500.76 دلار 5.69- دلار
دلار 11،650 تومان 45- تومان
یورو 13،150 تومان 45- تومان
درهم 3192 تومان 6+ تومان

 

مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران افتتاح شد

دکتر اسحاق جهانگیری بعد از ظهر امروز «چهارشنبه» از بخش‌های مختلف مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران بازدید کرد و با توضیحات مسئولان این مرکز از جزییات احداث و فعالیت این مجتمع مطلع شد.

این پایانه در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، به طور کامل از سوی فعالان بخش خصوصی احداث شده که در فاز اول برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

احداث کارخانه سورت و بسته‌بندی مدرن به ظرفیت سالانه ۲۴ هزار تن، احداث کارخانه شالیکوبی مدرن که از تمام ضایعات برنج برای تولید محصولات جانبی استفاده خواهد کرد، احداث مجتمع گردشگری و احداث و راه‌اندازی ساختمان بورس محصولات کشاورزی به ویژه برنج نیز در برنامه فازهای بعدی این مجتمع قرار دارند.

حذف واسطه‌ها در نظام تولید و توزیع برنج از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی این مرکز است.

 

ارزش ریال بعد از سقوط پهپاد آمریکایی افزایش یافت

تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حال اثر گذاری منفی بر اقتصاد این کشور است.

این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در ایران را متوقف کرده و تولید نفت این کشور را نیز به پایین‌ترین میزان در 30 سال گذشته رسانده است و باعث شده که دسترسی دولت ایران به منابع ارزی خارجی سخت‌تر شود.

تورم به 50 درصد رسیده و این کشور در حال تجربه کردن کمبود برخی مواد غذایی و اقلام پزشکی است.

با این حال اما ایران به جای تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا برای تغییر سیاست خارجی خود و عقب نشینی از حضور منطقه‌ای به سمت حفاظت از خود و مقاومت در برابر خواسته‌های آمریکا روی آورده است و از مذاکرات مجدد که هدف آمریکا خروج از برجام بود نیز خبری نیست.

ایران برای بهبود شرایط خود به سمت اصلاحات ارزی روی آورده است.

* چرا ایران به سمت تغییر سیاست‌های ارزی روی آورده است؟

تنگ تر شدن حلقه تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی ایران باعث شده است که ارزش ریال به شدت کاهش یابد.

ایران مدت‌ها بود که برابری نرخ ارزی را با قوت حفظ کرده بود و تمایلی به کاهش ارزش ریال نداشت و از اوایل سال 2018 نیز برابری رسمی ریال و دلار را 42 هزار ریال در برابر یک دلار حفظ کرده است.

با توجه به کاهش منابع ارز خارجی در نظام بانکی ایران مردم این کشور برای تامین نیاز خود به ارز خارجی برای از واردات خودرو گرفته تا پرداخت شهریه دانشگاه‌های خارجی به بازار سیاه روی آورده‌اند.

از اوایل سال 2019 تا روزهای نخست ماه می ارزش ریال ایران 30 درصد در بازار سیاه تهران کاهش یافت و به 156 هزار و 500 ریال در برابر دلار رسید که این مسئله به افزایش شدید قیمت‌ها در ایران ونابسامانی اقتصادی منجر شد.

* ایران در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

ایران به سمت ایجاد یک نظام چند نرخی ارزی با هدف کنترل بازار سیاه روی آورد. دولت این کشور سال گذشته یک نظام مبادلات ارزی به نام نیما برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرد. اما بسیاری از صادرکنندگان ترجیح دادند دلار و یوروی خود را در بازار سیاه و آزاد بدون نظارت بفروشند چرا که قیمت ارز نیمایی بیش از آنکه نزدیک به قیمت بازار آزاد باشد به نرخ رسمی نزدیک بود.

طی ماه‌‌های گذشته بانک مرکزی ایران اجازه داده است که نرخ ارز نیمایی تا حدودی کاهش یابد تا شرکت‌های صادر کننده تشویق شوند ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه عرضه کنند.

دولت ایران نیز اعلام کرده که قصد دارد با حذف 4 صفر از پول ملی برابری دلار-ریال را تغییر دهد.

* آیا اقدامات ایران مؤثر بوده است؟

برنامه‌های ایران باعث شد تا این کشور موفق شود ارزش ریال در بازار آزاد را تقویت کند.

از ماه می به بعد ارزش ریال با افزایش 30 درصدی به 118 هزار در برابر دلار رسیده است که تقریبا برابر نرخ ارز نیمایی است. اگرچه ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی و چند نفتکش مرتبط با قاچاق سوخت در آب‌های نزدیک به تنگه هرمز توسط ایران به تشدید تنش سیاسی در منطقه منجر شده اما شاهد آن بودیم که این نرخ برابری چندان دستخوش تغییر نشد و ارزش ریال ایران حفظ شده است.

این در حالی است که به طور طبیعی شدت گرفتن تنش سیاسی باید به تضعیف ارزش ریال ایران در برابر دلار منجر می‌شد اما این اتفاق رخ نداد.

به اعتقاد استیو هانک،‌ استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز ایالات بالتیمور آمریکا این مسئله به کاهش تورم در ایران کمک کرده است و شاهد آن بودیم که علیرغم صعود شدید تورم طی سال گذشته، اما در ماه تیر و مرداد نرخ تورم به 24 درصد کاهش یافته است.

* آیا این سیاست‌ها در بلندمدت جواب می‌دهد؟

ممکن است حدف 4 صفر از پول ملی تاثیر روانی داشته باشد که البته این تاثیر کم خواهد بود چرا که به اعتقاد چارلز روبرتسون،‌کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه رنسانس کپیتال این اقدام دولت روحانی در برابر کردن 12 تومان به جای 120 هزار ریال در برابر دلار ممکن است ذهنیت بهتری برای مردم ایران ایجاد کند. اما تا زمانی که این کشور نتواند دسترسی کافی به ارز خارجی نداشته باشد همچنان درگیر اختلاف برابری بین ارز نیمایی و ارز بازار آزاد خواهد بود.

به گزارش فارس، باید گفت که دیگر کارشناسان نیز نظر مشابهی را ارائه داده‌اند اما راهکار خروج از بحران ارزی را جدای از لغو تحریم‌ها یا باز شدن دست ایران به منابع ارزی، تقویت مبانی رشد اقتصادی عنوان کرده و حذف چهار صفر را نه تنها منطقی نمی‌دانند بلکه معتقدند که ممکن است به نتایج تلخی منجر شود. این کارشناسان بر این باورند که دولت باید نخست به سمت تقویت پول ملی از طریق پرداختن به عوامل بنیادین بود و سپس در صورت لزوم برای حذف صفرها اقدام کند.

* چرا ایران برابری ریال دلار را شناور نمی‌کند؟

مقامات ایرانی نگران هستند که در صورت شناور کردن برابری ریال با دلار شاهد کاهش بیشتر ارزش ریال در بازار باشیم که این مسئله به شدت گرفتن تورم منجر می‌شود.

این مسئله همچنین در برابر رویدادهای سیاسی نیز حساس خواهد بود.

از طرف دیگر بخش قابل توجهی از حاکمیت ایران به کاهش نرخ برابری ریال با دلار به عنوان نشانه‌ای از تضعیف قدرت ملی و کاهش توانایی برای ایستادن در مقابل سیاست‌های آمریکا نگاه می‌کند و اصلا علاقه‌ای به تجربه کردن چنین شرایطی ندارد.

به علاوه اینکه بانک مرکزی ایران نیز در زمینه تخصیص ارز خارجی با نرخ رسمی خیلی شفاف عمل نمی‌کند.

کارشناسان می‌گویند تامین دلار ارزان برای افراد وابسته به دولت در حالی که درخواست قانونی شرکت‌ها برای گرفتن دلار رد می‌شود به فساد منجر می‌شود. به عبارت دیگر تخصیص ارز با نرخ رسمی به افرادی که صلاحیت آن را ندارند عملا به ایجاد رانت و فساد در ساختار اقتصادی منجر می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ شاهد شناور شدن برابری ریال با دلار باشیم.

 

ابلاغ جزئیات جدید نرخ ترانزیت برق صنایع

پیرو ابلاغیه مورخ 14 مرداد شرکت توانیر در خصوص تعیین و(نرخ ضوابط مرتبط) ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور به اطلاع می‌رساند مصرف کنندگان بزرگ بالای 5 مگاوات می‌توانند در اسرع وقت ضمن مراجعه به شرکت‌های مالک شبکه (برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق) نسبت به ارائه درخواست افزایش میزان توان قابل معامله از طریق بورس انرژی ایران با مبادله الحاقیه با شرکت‌های مالک شبکه اقدام کنند.

بر اساس این گزارش ،شرکت توانیر به کلیه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق ابلاغ کرده است که با توجه به مصوبه وزیر نیرو در خصوص تعیین مقررات ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور موارد زیر اعلام می‌شود.

1- کلیه مشترکین صنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات (اعم از دارندگان قرارداد اتصال به شبکه، قرارداد تامین برق با قرارداد افزایش ظرفیت انشعاب با قدرت نهایی بیش از 5 مگاوات که مالک شبکه تنها متعهد به تامین بخشی از انرژی برق است) دارای مجوز معتبر صادره توسط مراجع ذیصلاح می‌توانند از خدمات ترانزیت شبکه استفاده کنند.

2- نرخ ترانزیت داخلی ماهانه به ازای هر کیلو وات ساعت ظرفیت قراردادی مطابق جدول زیر است.

3- هزینه ترانزیت در سطح فشار متوسط معادل مجموع ارقام فوق در سطح شبکه انتقال و فوق توزیع و در سطح فشار متوسط است.

شرکت‌های توزیع باید سهم شبکه انتقال و فوق توزیع از هزینه ترانزیت را به شرکت‌های برق منطقه‌ای پرداخت کنند.

4- تاریخ اعمال نرخ‌های فوق از ابتدای سال 98 می‌باشد و در حال حاضر صرفا از مصرف کنندگان اخذ می‌شود.نرخ‌های مذکور قطعی هستند.

5- مشترکین جدید صنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات دارای قرارداد اتصال به شبکه موظف به تامین برق خود از طریق بورس انرژی با انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌ها هستند و جهت شرکت در معاملات بورس انرژی با انعقاد قرارداد دو جانبه نیاز به انعقاد الحاقیه قرارداد با مالک شبکه ندارند لکن مشترکین موجود صنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات دارای قرارداد تامین برق در صورت تمایل به تامین تمام یا قسمتی از انرژی برق مورد نیاز خود از طریق بورس انرژی با قرارداد دو جانبه ملزم به انعقاد الحاقیه قرارداد با مالک شبکه جهت تعیین سقف قدرت قرارداد دو جانبه و با سقف ظرفیت قابل تامین از طریق بورس انرژی هستند.

6- ترانزیت انرژی برق مشترکین با قدرت 5 مگاوات و کمتر و نیز مشترکین غیرصنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مربوطه انجام می‌شود.

7- از طریق صدور این نامه در صورت افزایش قدرت انشعاب‌های دارای قرارداد تامین برق و رسیدن قدرت نهایی به بیش از 5 مگاوات کل قرارداد به قرارداد اتصال به شبکه تبدیل می‌شود لذا هزینه ترانزیت بر اساس قدرت نهایی دریافت  می‌شود و مشترکین باید کل انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق  خرید انرژی از بورس انرژی و با انعقاد قرارداد دو جانبه با نیروگاه‌ها تامین کنند.

8- تامین برق مصرفی مشترکین از طریق نیروگاه‌های متعلق به خود با استفاده از شبکه عمومی برای ترانزیت برق در حکم قرارداد دو جانبه است و تابع ضوابط مربوط به آن است.

9- انعقاد قراردادهای دوجانبه از طریق بورس انرژی نیز قابل انجام است.

بنابر این گزارش مشتریان و کارگزاران در صورت بروز هر گونه مشکل در این خصوص با شرکت‌های مالک شبکه یا نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 88745728 و 88540532 تماس بگیرند.

 

ارسال پرونده تخلف ۶ خودروساز به تعزیرات

عباس تابش با اشاره به آغاز بازگشت حجاج، در پیشِ‌رو بودن محرم‌الحرام و همچنین بازگشایی مدارس اظهار کرد: با توجه به مناسبت‌های پیشِ‌رو، تمام تدارکات لازم برای تامین نیازهای کشور و خصوصاً کالاهای اساسی پرمصرف در این مناسبت‌ها دیده شده و علاوه بر آن، گشت‌های سازمان حمایت نیز به صورت مستمر در سطح عرضه حضور دارند و بازار را به صورت دائمی رصد می‌کنند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه هیچگونه افزایش قیمتی در نرخ شهریه مدارس نخواهیم داشت گفت: همچنین با توجه به افزایش تقاضا برای خرید نوشت افزار، در هفته جاری سقف قیمت نوشت‌افزار اعلام خواهد شد و در قیمت‌های اعلامی، تمام هزینه‌های تولید دیده شده است.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب هرکیلو مرغ 12900 تومان و قیمت هر کیلو مرغ زنده 8550 تومان است گفت: در خصوص تامین مرغ، شرکت پشتیبانی امور دام موظف شده است تا نسبت به تامین نیاز مرغ در بازار اقدام و کاهش عرضه را جبران کند و با افزایش جوجه‌ریزی، این کاهش به زودی جبران خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به تخلف قیمتی 6 خودروساز گفت: این شرکت‌ها به صورت غیرقانونی الحاقیه‌ای را به کارت‌های طلایی صادره خود اضافه کرده بودند که با ورود سازمان حمایت به این موضوع، این تصمیم کاملاً منتفی شد و هیچ الحاقیه صادر نشد و هیچ هزینه ای نیز از سوی این شرکت‌ها دریافت نشد و پرونده این تخلف که توسط ایران‌خودرو، سایپا، کرمان موتور و ... رخ داده بود به تعزیرات ارسال شد.

وی در ادامه با اشاره به فعال بودن 24 ساعته سامانه تلفنی 124 برای دریافت گزارشات مردمی تخلفات و گرانفروشی‌ها گفت: در سایت 124، به منظور تثبیت قیمت‌ها،‌حداقل و حداکثر قیمت‌ انواع کالاها به صورت روزانه اعلام می‌شود و علاوه بر اطلاع‌رسانی قیمت‌ها، امکان ثبت شکایت‌ها نیز در آن دیده شده است.

تابش در پایان در پاسخ به این سوال که چرا پس از احراز تخلفاتی از جمله گرانفروشی، اضافه پرداختی‌های خریداران که در قالب جریمه از واحد صنفی متخلف گرفته می‌شود، به خودشان عودت داده نمی‌شود گفت: مشکلی که در عودت حقوق تضییع شده وجود دارد، عدم شناسایی کسانی است که متضرر شده‌اند بر همین اساس هم هست که ما تاکید داریم هرگونه خرید با اخذ فاکتور انجام شود چراکه در صورت وجود فاکتور، امکان شناسایی افراد متضرر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکید ما این است که در مواجه با گرانفروشی‌ها، حقوق تضییع شده خریداران را به آن‌ها برگردانیم ولی اگر امکان شناسایی این افراد وجود نداشته باشد، رقم جریمه واحد متخلف به خزانه دولت واریز می‌شود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات